Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Մեղավորությունը իմն է, կտավինն ու վրձնինը չէ»

«Մեղավորությունը իմն է, կտավինն ու վրձնինը չէ»
25.07.2017 | 10:42

Զրուցակիցս է գեղանկարիչ ՎԱՀԱԳՆ ԳԱԼՍՏՅԱՆԸ, Հայաստանի նկարիչների միության քարտուղարը, նախկին որսորդը, առհասարակ հետաքրքիր մի մարդ և ստեղծագործող: Նրա հետ խոսեցինք կերպարվեստից և բնությունից:

«ԵՍ ԳԻՏԱԿՑԵՑԻ, ՈՐ ՆԿԱՐԵԼԸ ՀՐԱՊՈՒՐԱՆՔ ՉԷ»


-Այս հարցն ինձ համար ավանդական է, և այն կուղղեմ նաև քեզ. հիշիր, խնդրում եմ, այն պահը, երբ գիտակցեցիր, որ նկարիչ ես դառնալու:
-Հավանաբար դպրոցում էր ճանապարհի ընտրության պահը: Որքան հիշում եմ՝ նկարել եմ միշտ և զգացել բանիմաց մարդկանց ուշադրությունը, որոնք խորհուրդ էին տալիս լրջորեն զբաղվել նկարչությամբ: Զբաղվեցի: Բայց մի օր եկավ, ու դուռս բախեց բախտորոշ ակնթարթը. կա՛մ պետք է ընդունվեի Փանոս Թերլեմեզյանի անվան գեղարվեստի ուսումնարան, կա՛մ ավարտեի տասնամյակը և լքեի կերպարվեստը: Ես մեծացել եմ մանկավարժների ընտանիքում: Հայրս՝ Ռոբերտ Գալստյանը, աշխատում էր Երևանի պոլիտեխնիկական ինստիտուտի ֆիզկուլտուրայի ամբիոնում, սակայն ինձ համար կանխորոշում էր ճարտարապետի ապագա: Մայրս՝ Նազիկ Խանջյանը, կենսաբանական գիտությունների դոկտոր-պրոֆեսոր էր և իմ ապագան վստահում էր իմ ընտրությանը: Բայց նկարիչը հաղթեց, և ընդունվեցի Թերլեմեզյանի անվան նշանավոր ուսումնարանը:
-Այնուամենայնիվ, այն աստեղային օրը և վայրը հիշիր, երբ առաջին անգամ նկարել ես:
-Առաջին նկարս հիշում եմ Թատերական հրապարակից, երբ մանկապարտեզի մանուկներիս տարել էին կավիճներով նկարելու: Հենրիկ Իգիթյանը, կավճանկարս տեսնելով, հորդորել էր ծնողներիս, որ ինձ իր ղեկավարած կենտրոնում ուսուցման բերեն: Սովորեցի այդ կենտրոնում, հետո սովորեցի Կոջոյանի անվան դպրոցում, Թերլեմեզյանն ավարտելուց հետո՝ Երևանի գեղարվեստի ակադեմիայում: Ամենուր գեղանկարչություն եմ սովորել:
-Երկրորդ հարցս ևս ավանդական է. հիշիր մանկավարժ-ուսուցիչներիդ, որոնց օգնությամբ քեզ ի վերուստ շնորհվածը վերածվեց մասնագիտության:
-Թերլեմեզյանում գծանկար էր դասավանդում գեղանկարիչ Հրայր Գրիգորյանը, իսկ գեղանկար էր ուսուցանում Ռազմիկ Հաջիկյանը: Ամենակարևորը՝ նրանք ինձ ուսուցանել են կերպարվեստի նկատմամբ մշտապես հանդես բերել պարտաճանաչություն և նվիրվածություն: Ես այն տարիներին գիտակցեցի, որ նկարելը հրապուրանք չէ, պետք է ապրել կերպարվեստով: Դա կյանքի գործ էր: Սա են նրանք իմ հոգում սերմանել: Գեղարվեստի ակադեմիայում ուսանել եմ Արամ Իսաբեկյանի կուրսում, Վոլոդյա Սահակյանի սանն եմ եղել, ավելի ավագ կուրսում դարձա Անատոլի Պապյանի արվեստանոցի սանը: Այնտեղ ուսանել եմ Անատոլի Պապյանի, Էդիկ Վարդանյանի և Արա Հովհաննիսյանի մոտ:

«ՆԵՐԿԱ ՍԵՐՈՒՆԴՆ ԱԶԱՏ ՏԱՐԵՐՔԻ ՍԵՐՈՒՆԴ Է»


-Քո ձեռագիրը տարբերվում է, և սա է, իմ համոզմամբ, նկարչի կայացման գրավականը:
-Ես կասեի՝ ոչ թե ձեռագիր, այլ ինքնություն: Եթե փորձում ես քայլ կատարել դեպի առաջ, ինքդ քեզ որոնելով, ապա ներաշխարհումդ պարփակված աստվածատուր հատիկը ծլարձակում է, քանի որ արվեստն ինքնին վերին շնորհ է: Սա կողքից դիտողի և հայեցողի համար գուցե կարող է համարվել ձեռագիր: Ինչո՛ւ եմ սա հատկանշում ոմանց մոտ. կան արհեստածին ձեռագրեր, ինչը, թերևս, անվանեմ ֆորմալիզմ: Բայց այս պարագայում բացակայում է ինքնության կնիքը:
-Վահագն, գործի բերումով հաճախ ես լինում նկարիչների միությունում, որտեղ բազում ցուցահանդեսներ են կազմակերպվում, որոնց մասնակցում են տակավին պատանի ստեղծագործողներ և իննսունամյա վարպետներ: Ինչպիսի՞ միտումներ կան արդի հայ կերպարվեստում: Հարցս, հասկանալի է, ենթադրում է համապարփակ վերլուծություն, սակայն այսօր բավարարվենք տեսակետիդ արտահայտմամբ:
-Այն, ինչ տեսնում եմ, ինձ շատ է հուսադրում, քանի որ մեր հետևից եկող սերունդը տաղանդավոր է: Տաղանդավոր՝ իրենց աստվածատուր շնորհքով, ներկա օրվան հարիր փնտրտուքով և ասելիքով: Սակայն այստեղ համեմատության խնդիր է ծագում: Իմ սերունդը դեռ խորհրդային տարիներին կյանք մտավ, հետո մեր առջև բացվեցին փակ վարագույրները, տեղեկատվական հոսքերը գրավեցին մեզ, և մենք դուրս եկանք լճացումից: Ներկա սերունդն ազատ տարերքի սերունդնէ, կաղապարված չէ, բայց... լճացման վտանգից պիտի խուսափի:
-Տարերք և լճացում, ինչ-որ չեմ կռահում խնդիրը:
-Խորհրդային տարիներին շնորհալի անհատը չէր լճանում, դեպի լույսն էր գնում՝ գտնելով ճշմարիտ ճանապարհը: Այսօր տեղեկատվական դաշտն ամբողջապես բաց է, այսինքն, հասանելի են և՛ դրականը, և՛ ստվերայինը, և՛ միջակ երևույթները, արդի երիտասարդ ստեղծագործողն ընտրության առջև է կանգնած, և երբեմն բավականին շնորհալի երիտասարդ նկարիչը տուրք է տալիս մակերեսայնությանը, շոուին: Եվ շեղվում է ճանապարհից:
-Նկարիչն այսօր ցավալիորեն անպաշտպան է: Համամի՞տ ես:
-Նկարիչն այսօր անպաշտպան է, ինչպես միշտ:
-Թույլ տուր չհամաձայնել: Խորհրդային շրջանում կերպարվեստագետները, ի դեմս Հայաստանի նկարիչների միության, գտնվում էին պետական հիմնավոր հոգածության ներքո: Ի մասնավորի, պետությունը պետպատվերի շրջանակում ապահովում էր նկարչի բարեկեցիկ կյանքը:
-Կենսապես՝ այո, գաղափարապես՝ ոչ այնքան:
-Այսօր նկարիչների միությունն ապրում է իր սուղ միջոցների հաշվին, հրաշալի ցուցահանդեսային համալիրում կազմակերպելով բազմաբնույթ ցուցահանդեսներ, վերականգնվում է Շորժայի հանրահայտ «Նկարիչ» ստեղծագործական տունը: Այս ամենը իրականանում է պետության անտարբերության և միության որոշ անդամների անհասկանալի խուլ դժգոհության պայմաններում: Այնուամենայնիվ, երիտասարդ սերունդը մշտապես ցանկանում է անդամագրվել ՀՆՄ-ին:
-Նկարիչը միշտ էլ ցանկացել է իր տեսակի միջավայրում հանգրվանել, ինչը միանգամայն բնական է: Դարեր առաջ նկարիչները ի մի էին գալիս այս ու այն արվեստանոցում: Այնուհետև, քաղաքակրթության զարգացմանը համընթաց, ձևավորվեցին միությունները: Առհասարակ, մարդկային տեսակին բնորոշ է իր միջավայրում ի մի գալն ու արտահայտվելը: Հիշենք թեկուզ միջնադարի համքարությունները:

«ԲՆՈՒԹՅԱՆ ՄԵՋ ԵՍ ՈՐՈՆՈՒՄ ԵՄ ՄԱՐԴ ԱՐԱՐԱԾԻ ԲԱՑԱԿԱՅՈՒԹՅՈՒՆԸ»


-Քո արվեստանոցում ես փորձում եմ գտնել այն կարմիր գիծը, որը ժապավենում է ինքնությունդ: Այստեղ բնանկարներ են, ինքնադիմանկարներ և այլն: Բնաշխարհում ի՞նչն ես ինքդ հայտնաբերում, ի՞նչ խորհուրդ կա բնության անտեսանելի և անհայտ ծալքերում:
-Բնաշխարհում, բնապատկերում, ինչպես դասականներից մեկն է ասել, ես սիրում եմ մարդու բացակայությունը: Բնությունն ինքնին աստվածային երևույթ է և ես փորձում եմ շոշափել (գտնել) բնության ոչ տեսանելի, բայց մշտատրոփ տիեզերական զարկերակը: Դրա համար, կարծում եմ, անհրաժեշտ է, որ մարդն ինքը փորձի դառնալ բնության անբաժանելի մասը, ինչպիսին որ ստեղծել է նրան Արարիչը: Բնությունը միշտ գրկաբաց է մեզ ընդունում, և մեր մեղքն է, որ ոչ միշտ ենք արժանանում հավերժի հետ հաղորդակցվելու շնորհին:
-Մարդը բնության գրկում է, անբռնազբոս «գրկախառնվում» է նրա հետ, և արդեն իսկ տագնապալի է այս ամենը:
-Ժամանակին մարդիկ համահունչ են ապրել և ստեղծագործել բնության հետ, ինչի մասին փաստում են մեզ հասած բազմաթիվ պատմամշակութային կոթողներ:
-Հաճախ է բնությունը տարաբնույթ և անսպասելի տարերքների միջոցով պատժում մարդուն: Այսինքն՝ ուղղակի վրեժ է լուծում:
-Հաճախ բնությունն ստիպված ինքն է իրեն վերականգնում և կարծես ուղղում մարդկության սխալները: Բայց վստահ եմ, որ հնարավոր է և անհրաժեշտ է վերականգնել մարդ-բնություն ներդաշնակությունը, նրանց փոխառնչություններում գտնել ոսկի միջինը:
-Վերադառնանք նկարչությանդ: Գեղանկարչական գույներդ ավելի պաստելային են:
-Ես այլ կերպ կբնորոշեի՝ ներկապնակս մեղմ է: Եվ ահա այն, ինչը ցանկանում եմ հասցնել արվեստասերին, կարծում եմ, մասամբ ինձ հաջողվում է: Հենց նման գունապնակով:
-Կարողանում ես, անհոգ եղիր, քո կերպարվեստը «Մասիս-սիսային» չէ, և կարևորը հենց դա է: Վահագն, թույլ տուր դարձյալ հեռանալ կերպարվեստից և հիշել, որ եղել ես երդվյալ որսորդ: Հետո հանկարծ, խորհրդավոր մի օր, հրացանդ կախեցիր պատից:
-Որսի պահերին նկարում էի մտքում, ուղղակի մի օր, գուցե ենթագիտակցաբար, թողեցի որսորդությունը, զգացի, որ այլևս չեմ կարողանում վիրավոր թռչնին գետնից վերցնել, բնազդաբար չէի կամենում կենդանի արարածի կյանքը խլել, և հրացանս կախվեց պատից: Այսօր էլ բնության հետ շփումը, առանձնացումը ինձ համար չափազանց կարևոր են: Սակայն կան շփման տարբեր եղանակներ, մարդը պետք է նախ սեփական ներաշխարհում հասունանա, ձեռք բերի բնության հետ հաղորդակցվելու իմաստությունը և նոր միայն ներառվի բնաշխարհում: Ի վերջո, որսորդության շրջանում ես և ընկերներս որսագողեր չէինք, օրինավոր որսորդ էինք:
-Վերադառնանք արվեստանոց՝ Հրաչյա Քոչարի փողոց, թիվ 13 շենք: Շատ աշխատանքներ անավարտ են: Նրանք, կարծես, հասունացման փուլում են, ինչպես, ասենք, գինին կարասում կամ կոնյակը տակառում:
-Մեղավորությունն իմն է, կտավինն ու վրձնինը չէ: Հոգեվիճակս և բազմազբաղվածությունս հաճախ խանգարում են, որ ճիշտ պահին մոտենամ կտավին: Այնուամենայնիվ, կա մի խորհուրդ. ամեն նկար չէ, որ լույս աշխարհ է գալիս մի շնչով՝ անկախ նրա չափից և ասելիքից: Հաճախ ամառ ես սկսել նկարել, բայց այն ավարտում ես ձմռան ցրտի և մեգի տիրույթում, որովհետև ամռան կիզիչ հմայքը երբեմն շատ ավելի տեսանելի և հասանելի է հենց ձմռանը: Թերևս, նաև սա է գեղանկարչության անմեկնելի խորհուրդը:


Զրույցը՝
Վրեժ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆԻ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 13917

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ